6 Haziran 2013 Perşembe

Fotograf Makinesi Seçimi

Makinemizi seçerken neler dikkat edeceğiz?
Bazı ilkeler şöyle olabilir: Fotograf kalitesi, tasarım/görünüm, hız-performans, sağlamlık, fiyat.
Fotograf çekenin ne istediğine karar vermiş olması seçimi kolaylaştıracaktır. Biz burada seçimde zorlananlara bazı ip uçları verelim:
Fotograf makineleri amatör ve profesyonel olarak ya da compact ve digital olarak da sınıflandırılabilmektedir.
Film formatı olarak 35mm. den daha küçük filmleri kullanan makineler, amatör olarak sınıflandırılır.
Film format daha büyük olanlar ise profesyonel olarak sınıflandırılırlar.
Bu gün piyasada çok çeşitli fotoğraf makineleri kullanılmaktadır.

  • Kompakt makineler,
  • Tek objektifli refleks (SLR-Single Lens Reflex) makineler
  • Vizörlü makineler
  • Çift objektifli refleks makineler
  • Büyük formatlı makineler.

Günümüzde sayısal görüntü alan makinelere ( DSLR-Digital Single Lens Reflex) yönelim çoğalmıştır.
SEÇİM 1- PİKSEL 
Makinemizi baskı yapacağımız fotograf boyutuna göre seçeceğiz.
Piksel, dijital bir görüntü üzerindeki ışık ve renk bilgisini saklayan en küçük birimlerdir. Dijital görüntüyü oluşturan en küçük parça pikseldir Piksel iki kelimenin kısaltılmasıdır: “Picture Element”. Dijital bir fotoğraf milyonlarca pikselin birleşmesiyle oluşur. Her piksel dijital ortamda sayılarla ifade edilir, bu sayılar her pikselin rengini belirler. Rengin ne kadar doğrulukla tarif edildiği pikselin renk derinliği “color depth” veya bit sayısı belirler. Bit sayısı arttıkça dijital fotoğraf makinesinin kaydedebildiği renk sayısı da dolaylı olarak artar.
Gerçekte piksellerin sabit bir boyutu yoktur. Sadece genel bir tarif için, bir santimetre kare veya bir inç içerisindeki toplam piksel sayısını söylemek gerekir.
Dijital dünyada bu ppi “piksel per inch” olarak ifade edilir. Ppi bilgisayar ekranı, dijital fotoğraf makinesi, tarayıcı gibi görüntüyü kaydeden veya monitör gibi dış dünyaya sergileyen cihazlardaki ölçü birimidir.
Dpi ise baskı dünyasının ölçü birimi olup baskının bir inç yatay ve dikey mesafede bulunan (dot) nokta sayısını gösterir. Fotoğrafın basılacağı ortama göre yani fotoğraf laboratuarı, matbaa, ink-jet baskı veya diğer bir yöntem için gereken dpi sayısı değişir. Fotoğraf laboratuarında veya yüksek kaliteli ofset baskılar için görüntünün 300 ppi olması gerekir.
BASİT BİR YOL:  Çözünürlüğü 70 e bölünce, bastırılacak  fotografın en büyük boyutunu bulabiliriz.
Örnek: 1024 : 70 = 14....768 : 70 : 10 yani 1024x768 çözünürlüğü olan bir fotograftan en yüksek 10x13cm baskı alabiliriz.

640 x 480  = 307.200     1600 x 1200 = 2.1 milyon     2560 x 1920 = 5.0 milyon
1024 x 768  = 786.432     2048 x 1535 = 3.1 milyon     3024 x 2016 = 6.0 milyon
1280 x 960  = 1.3 milyon   2272 x 1704 = 4.1 milyon     4256 x 2848 = 12.1 milyon

Piksel sayısı çok olan makineler daha kaliteli fotograf verecektir. Ama neden piksel sayısı fazladır? Örneğin 6mp bir kompakt makinenin algılayıcısı, yine 6mp. bir DSLR makinenin  full frame algılayıcısından daha küçüktür.
İşte iyi baskı almak için ölçü, piksel değil, görüntünün düştüğü algılayıcının büyük oluşudur. Büyük algılayıcı daha çok sayıda piksel barındırdığı için, o denli doğru okuyan noktacıklar daha doğru baskı verecektir.
Birde, büyük algılayıcıların (full frame ) pikselleri de daha büyüktür. Haliyle çekim sırasında üzerlerine düşen ışık miktarı da fazla  olacağından,  daha kaliteli fotograf  verecektir.
Ama aynı piksel sayısı ile (6mp) daha büyük boyutlu fotograf (digital zoom) işlenmemeli ve basmamalıdır. Fazla pikselleri makine tamamlayacağı için dağılacaktır ve fotograf bozulacaktır.
Bazı programlar ile fotografa yapılan işlemler, bu kapsamda düşünülmemelidir.

SEÇİM 2- OPTİK SİSTEM
Optik sistemin kalitesi konusunda bütün fotoğraf makineleri için geçerli olan kurallar burada da geçerlidir. Örneğin objektifteki lenslerin camdan yapılmış ve kesimi kaliteli olması gereklidir. Birçok dijital makine amatörler için üretildiği için optik kalite ikinci plana atılmıştır. Örneğin filtre takılabilmesi için gerekli parçaları yoktur. Ayrıca dijital makinenizin diyafram ve enstantane ayarlarının tamamının elle veya otomatik olarak yapılabilmesi gereklidir.
Kaliteli dijital makinelerin çoğu SLR tipinde üretilmektedir. Böylece DSLR makinelerin yarattığı kolaylıklardan siz de yararlanabilirsiniz. Örneğin lens değişimi kolaydır. Dijital makinenin arkasında LCD görüntü penceresi olmalıdır. Bununla fotoğraf çekerken çerçeve ayarı yapabilir veya çektiğiniz fotoğrafları izleyebilirsiniz. Daha iyisi ayrıca göz için de bir bakaç olmalıdır. Bununla da aydınlık ortamlarda daha kesin çerçeve yapabilirsiniz. Bakaç ve LCD ekrandan gördüğünüz görüntünün çektiğiniz fotoğraf ile %100'e yakın oranda çakışması gereklidir (paralaks hatası olmamalıdır).
Bakaç, içine bakıldığında makinenin yönetim birimlerini okuyabilir ve makinenizi yönetebilirsiniz.

SEÇİM 3- IŞIĞA DUYARLI YONGALAR

Işığa duyar yongaların dijital makinelerde kullanılan iki tipi vardır.
CMOS adlı tip çoğu üreticiler tarafından dijital makinelerde kullanılır. Bu yonganın yapısı basit, kullandığı enerji az (pilleriniz daha uzun ömürlü olacaktır) ve ucuzdur. Fakat belki de daha yeni bir teknoloji kullanıldığından bu yonganın yarattığı fotoğrafların daha kalitesiz olma olasılığı fazladır. Bu fotoğrafların özellikle parazit oranı çok yüksektir.
CCD denilen ikinci tip ise daha sınırlı sayıda dijital fotoğraf makinesinde kullanılır. Bu yongalarda eskiden beri bilinen bir teknoloji kullanılır ve genel olarak daha iyi fotoğraflar elde edilmektedir. CCD tipi yongalar daha çok amatör makinelerde kullanılır, fakat giderek daha kaliteli makinelerde de kullanılmaya başlamıştır. Kullanılan yonga tipi ne olursa olsun dijital fotoğraf makinesinin çektiği fotoğrafları görüp karar vermek daha uygun olacaktır. Bu kararı vermek için başka kullanıcılara (özellikle profesyonellere) fikirlerini sormanızı veya daha kolayı internete başvurmanızı öneririz. İnternette birçok dijital fotoğraf makinesi değerlendiren site vardır. Bunlardan adresli siteyi hem içerik olarak geniş hem de objektif bir bilgi kaynağı olduğundan önerebiliriz. İnternette fotoğraf makinesi reklamları arasında kaybolmayın. Pratik kullanım sırasında, gördüğünüz tanıtımlarda gösterilen fotoğraflara ve anlatılan bazı teknik özelliklere bakılarak alınan bir dijital makine ile elde ettiğiniz sonuçlar kötü olabilir.

Bu konuyu biraz daha açalım:

Dıgıtal Algılayıcı Boyutları

Dijital algılayıcıların farklı tipleri kullanılıyor. Digital fotograf makineleri satılırken kaç MP (milyon piksel) oldukları söylenir ya da sorulur. Ama algılayıcı boyutunu konuşmak gerekir. Kullanıcı diyebilir ki; 500ytl ve 12 mpiksellik makine yerine, neden aynı mpiksel olan bir makineye 2000$ ödeyeyim. Öyleyse algılayıcı boyutları hakkında bilgimiz olmalı.
Dijital görüntüyü oluşturan en küçük birim pikseldir ve sayılarla anlatılır. “color depth” veya bit sayısı ise, pikselin renk derinliğidir. Her pikselin renginin ne kadar doğrulukla anlatıldığını belirler. Bit sayısı arttıkça kaydedebilen renk sayısı da dolaylı olarak artar.

Kompakt ile DSLR arasında kalmak
Kompakt ile DSLR makineler arasındaki fark nedir? Kısaca, algılayıcı farkıdır. Yani fotograf çekildiğinde üzerine kaydedilen elemanın büyüklüğü farklıdır. 10 mpiksel kompakt makine ile yine 10 mpiksel full frame algılayıcısı olan DSLR aynı çözünürlükte gibi gözükse de, DSLR full frame algılayıcısının yüzeyi daha büyük olduğundan, pikselleri de daha büyüktür. Haliyle üretilen işin kalitesi de yüksek olacaktır. Gerisi alıcıya kalmıştır.
Full frame kullanan bazı makineler; Canon’un EOS 1Ds Mark III ve 5D ile Nikon’ un D3, D3x ve D700.

Dinamik aralık, bir pikselin tam beyaz ile tam siyah arasında kaydedebildiği ton sayısıdır. Full frame, sensor boyutunun 24x36mm film boyutuyla aynı olması demektir. Full frame algılayıcılarında dinamik aralık daha geniştir. Bu durumda açık tonlardan koyu tonlara keskin geçişlerde ya da renk tonlarında daha doğru sonuçlar elde etmemizi sağlar.
CCD veya CMOS, bildiğimiz elektronik devreler gibidir, sürekli kullanılan elektronik film görevi görürler. Bu cihazların üzerinde, en az cihazın çözünürlüğü kadar sensör/devre vardır ve bu devreler, o noktaya düşen ışığı piksel cinsinden dijital ortama yansıtırlar. Örneklersek, 5MP bir dijital fotoğraf makinesi üzerinde, 2560 x 1920 yani yaklaşık 5 milyon adet mini sensör bulunur. CCD veya CMOS algılayıcılar büyük boyutlu silikon plakalardan kesilerek üretilir. CCD daha kaliteli bilinir. Ancak günümüz teknolojisi bu farkı ortadan kaldırmış görünmektedir.
Bu karşılaştırma bir fikir verecektir.
CCD (Charge Coupled Device) , CMOS (Comlimentary Metal Oxide Semiconductor)

CCD                         CMOS

Çok hassas                 Az hassas

Loş ışıkta iyi resim       Parlak ışıkta iyi resim

Pahalı                         Ucuz

Dayanıksız                  Dayanıklı
Çok enerji                Az enerji

Çarpan Faktörü ve Etkisi bizi nasıl etkiler?
-alıntıdır-
Üreticilerin odak uzaklığı çarpanları:
  • Nikon 1.5X
  • Pentax 1.53X
  • Canon 1.6X
CCD veya CMOS algılayıcının uzun kenarının, 35mm film karesi ile kıyaslandığında çıkan orantıya çarpan faktörü denir. Makine, algılayıcının çarpan faktörü kadar alanı göremiyor demektir. Full frame algılayıcıda bu kayıp yoktur. Örnekleyelim:
Nikon D300 1.5x çarpan faktörü olan makinedir. 24mm geniş açı objektifi Nikon D300 ile kullandığınızda 24x1.5=36mm olacaktır. Yani makinenin görüş açısı 1,5 eksildi-daraldı. Daha geniş açılı objektif kullanılarak 24mm. açısı elde edilebilir. Ama kalite kaybı olunca da, kayıpsız objektife yönelenler için pahalı çözümler olacaktır.
Uzun odaklı objektifi olan 300mm. bir objektifle çalışılınca yararı da vardır. Yani 300mmx 1.5=450mm ye yükselmesi  doğa fotografçıları için sevindirici olmalı.
Küçük algılayıcıların objektifleri de küçük boyutlu olur. Ağır objektif taşıması zor gelenlerin tercihi olabilir.

SEÇİM 4-BELLEK YONGALARI
Dijital makinenizin olabildiği kadar büyük bir belleği ve bu belleğin çıkarılabilir tipte olması gereklidir. Bazı ucuz makineler yerleşik bir bellek kullanırlar ve bu çok sakıncaları olan bir özelliktir. Böylece belleğiniz her bittiğinde bilgisayarınızın yanına gitmeniz gerekir, örneğin bir tatildeyseniz bu olanaksız olacaktır.
Dijital makineler tarafından çok çeşitli bellek yongası tipleri kullanılmaktadır. Bazı tip bellek yongalarının yüksek hacimlileri yoktur bazılarının ise fiyatı çok fazladır. Örneğin SD Card denilen tiplerin fiyatları ucuzdur fakat bunlar üzerinde çalışan fazla üretici yoktur ve piyasada satılan modellerin hacimleri de fazla değildir. Sony'nin ürettiği ve şu anda sadece Sony dijital makinelerinde kullanılan Memorystick adlı bellek yongalarının ise fiyatları çok fazladır. Zamanımızda en ucuz, en çok kullanılan ve en çok seçeneği olan bellek yongası tipi Compact Flash (CF) tipidir ve böylece bu tip yongaları kullanan bir dijital makineyi seçmeniz daha uygun olacaktır.

SEÇİM 5- KULLANIM KOLAYLIĞI
Bir diğer kriter her dijital alette olduğu gibi kullanım kolaylığıdır. Makinenin kullanma kılavuzunu internette üretici firmanın sitesinden indirin veya satıcıdan isteyin. Burada okuduklarınıza bakarak makinenin size uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz. Ne yazık ki teknoloji ile arası iyi olmayanlar dijital makineleri kullanırken zorluk çekebilirler. Bu tip makinelerin üzerinde geleneksel makinelere göre daha fazla ayar düğmesi olacaktır. Bir heves aldığınız makinenizin bu nedenle bir süre sonra bir dolap rafında unutulması işten bile değildir.

SEÇİM 6- BAĞLANTI SEÇENEKLERİ
Dijital fotoğraf makinelerinin bilgisayar, televizyon veya projeksiyon cihazları gibi araçlara bağlantı seçenekleri de çok önemlidir. Bilgisayara bağlanırken bazı makineler infrared bazıları seri port veya yeni çıkanların çoğunluğu USB portları kullanırlar. USB portu kullanımı ile fotoğrafları bilgisayara çok hızlı bir biçimde aktarmak olanaklı olur. Bu yüzden USB portu ile aktarım yapan dijital makineleri tercih etmelisiniz. Evinizdeki bilgisayarda mutlaka USB bağlantı sistemi bulunmalıdır. USB port dışındaki aktarma seçeneklerinde fotoğrafların bilgisayara aktarımı saatler alabilir.

SEÇİM 7- GÜÇ KAYNAĞI
Seçtiğiniz makinenin güç kaynağı olarak şarj edilebilir pil kullanması ve bu pillerin cep telefonlarında olduğu gibi Li-Ion (Lityum İyon) tipinde olması gereklidir. Dijital makineler çok enerji tüketen aletlerdir, Li-Ion pil kullanan bir makine alırsanız uzun süre kullanma ve istediğiniz her zaman şarj etme olanağınız olur. Ne yazık ki özellikle ucuz ve eski modellerde enerji kaynağı olarak alkalin piller kullanılmaktadır. Bunların yarattığı harcamalar zaman içinde çok fazla olacaktır.

SEÇİM 8- SERVİS
Bir başka kriter olarak dijital makinenizin onarım olanakları, yedek parça bulunabilirliği ve bunların fiyatı değerlendirilmelidir. Makinenizi çok sıklıkla ve her ortamda kullanacağınıza göre bozulma, onarım ve yedek parça gerekliliği uzak bir olasılık olmayacaktır. Bu tip durumları en az sıkıntı ile atlatmak için aldığınız fotoğraf makinesinin güçlü bir servis ağı bulunmalı ve yedek parça fiyatları ucuz olmalıdır. Örneğin çektiğiniz fotoğraf sayısı fazla olacaksa bellek yongaları almalısınız yada makinenize ait kabloları kaybedebilirsiniz vs. Uzakdoğudan bir arkadaşınız aracılığıyla getirtiğiniz tanınmış bir markası olmayan bir makinenin parçalarını veya servisini Türkiye'de bulmakta zorluk çekebilirsiniz.

SEÇİM 9- FİYAT
Evet sıra paraya geldi ve belki de düşüneceğiniz son önemli kriter fotoğraf makinesinin fiyatı olacaktır. Unutmayın iyi bir fotoğraf makinesi kural olarak her zaman diğerlerinden pahalıdır. Reklamlarda ve tanıtımlarda verilen teknik özelliklere aldanıp ucuz bir alet almayın. Yukarıda anlattığımız basamakları düşündüğünüz makine için mutlaka gözden geçirin. Ucuz makinelerin çektiği fotoğraflar genellikle kalitesizdir. Fakat yine de gidip en pahalı aleti almak yerine biraz inceleme yapıp sonuçta ortayı bulacağınıza eminim. Şu anda Türkiye piyasasında 1000 Amerikan doları civarı para ile çok güzel bir dijital makine alabilirsiniz.                                                                           Not:Çeşitli kaynaklardan derlemedir.

0 yorum :

Yorum Gönder